Designing Dance Learning Videos using 2D Animation and Live Action Techniques for Elementary Schools

Authors

  • Angga Permana Putra STMIK Amikom Surakarta
  • Riyan Abdul Aziz STMIK Amikom Surakarta
  • Febrianta Surya Nugraha STMIK Amikom Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.55927/fjas.v2i8.5505

Keywords:

Creativity, Video, Learning

Abstract

Learning dance is an important aspect in the elementary school (SD) curriculum to develop creativity and appreciation of art in children. However, conventional learning methods are often less interesting and less motivating for students. This research uses a qualitative-based design and development approach. The sample in this study was class 4 of SD N 3 Kwarasan. The next stage is the production process, where dance learning videos using 2D animation techniques and live action are made. 2D animation techniques are used to illustrate dance movements and steps in a visual and interesting way, while live action is used to show the execution of a dancer who teaches dance movements directly.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfatra, F. F., Suminto, M., & P, P. P. (2019). Penciptaan Film Animasi “Chase!”. Journal of Animation and Games Studies, 33-56.

Andriani, E. Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Tingkat Tinggi Dan Hasil Belajar Di Sekolah Dasar. JTPPm (Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran).

Biassari, I., Putri, K. E., & Kholifah, S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Matematika pada Materi Kecepatan Menggunakan Media Video Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 2322-2329.

Cholil, S. R., Hidayati, N., & Khoirudin. (2020). Peningkatan Kemampuan Membuat Desain Grafis Dengan Corel Draw Pada Siswa Ma Al-Wathoniyyah Semarang. Tematik.

Christopher, D., & Tjahyadi, S. (2022). Animasi 2D Penjelasan dan Penanganan Virus & Bakteri Menggunakan Animate CC Dengan Teknik Motion Tween Berbasis Multimedia. Journal of Information System and Technology, 91-99.

Desyanti, Sari, F., & Fauzi, R. (2022). Video Animasi 2d Keselamatan Dan Kesehatan Kerja Pada Laboratorium. Informatika, 56-60.

Diu, A. A., Mohidin, A. D., Bito, N., Sumarno, & Resmawan. (2020). Deskripsi Penggunaan Multimedia Interaktif pada Pembelajaran Matematika Bangun Ruang Sisi Lengkung Tabung. Jambura Journal of Mathematics Education, 83-89.

Duwika, K., & Paramasila, K. W. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Model Hybrid Bernuansa Karakter Bali “Cupak-Gerantang” Pada Pembelajaran Teknik Animasi 2 Dimensi. Journal of Education Technology, 301-307.

Edwar, Z. S., Ardie, R., & Nulhakim, L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Adobe Flash CS6 pada Mata Pelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP. Jurnal Ilmu Pendidikan, 498-507.

Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu , 1104-1113.

Kurniawati, I. D., & Nita, S. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa . Journal of Computer and Information Technology, 68-75.

Kurniyawati, S. U., & Nugraheni, A. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Gawai Pada Pembelajaran Ppkn Kelas 3 Sd/ Mi Di Masa Pandemi Covid-19. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 159-171.

Maielfi, D., Wahyuni, S., & Nurpatri, Y. (2023). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Interaktif Menggunakan Adobe Animate. Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan, 1-8.

Maulani, G., Jessycha, C., & Saragih, D. E. (2018). Video Promosi Untuk Program Acara Crazy Challenge Mnc Channel-Indovision Dengan Adobe Premiere Pro. SEMNASTEKNOMEDIA ONLINE, 2-11.

Nathan, O. R., & Mutia, T. (2020). Problematika Videographer Dalam Meningkatkan Kualitas Cinematography Wedding Di Aghesa Photography. Jurnal Riset Mahasiswa Dakwah Dan Komunikasi, 187-188.

Nugraha, N. B. (2022). Game Edukasi Interaktif Pengenalan Tata Surya Berbasis Animasi 2D Untuk Siswa Kelas 6 SD. Jurnal Ilmiah Komputer Grafis, 113-120.

Downloads

Published

2023-08-31

How to Cite

Angga Permana Putra, Riyan Abdul Aziz, & Febrianta Surya Nugraha. (2023). Designing Dance Learning Videos using 2D Animation and Live Action Techniques for Elementary Schools. Formosa Journal of Applied Sciences, 2(8), 1915–1926. https://doi.org/10.55927/fjas.v2i8.5505

Issue

Section

Articles