Development of Electronic Modules Using the Canva Application Assisted with Quizizz in Learning Achievements Basic Accounting Principles and Concepts

Authors

  • Ayu Widiastuti Program Studi Magister Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta
  • Ani Widayati Program Studi Magister Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.55927/eajmr.v3i6.9637

Keywords:

Appropriateness, Basic Principles, Concepts of Accounting, Canva, Electronic Module, Quizizz

Abstract

The objectives of this research are: (1) creating learning media in the form of electronic modules for students; (2) explain the feasibility of learning media in the form of electronic modules created based on the opinions of material experts and media experts; (3) reveal the practicality of learning media in the form of electronic modules based on the opinions of educational practitioners/teachers and users/students. This research is development research using the ADDIE development model. The test subjects in this research were classes X AKL1 and X AKL2 at Muhammadiyah Dukun Vocational School. Data was collected through observation and questionnaires. This research uses quantitative descriptive analysis. The data collection instrument used was a verification questionnaire from material expert validators, media expert validators, teachers and student responses.

References

Agustina, L., & Rusmana, I. (2019).Pembelajaran Matematika Menyenangkan Dengan Aplikasi Kuis Online Quizizz. Jurnal Pendidikan Matematika Prosiding Sesiomadika Universitas Singaperbangsa Karawang, 2(1A), 4–5.[Skripsi]

Ahmad, R., & Sudjana, N. (2011). Media Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru.

Amiroh, & Afifah, L. (2021). Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Untuk Melatih Keterampilan Membaca Bahasa Jerman. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 6(2). [Skripsi]

Amrin, S. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Elekstronik Modul (Modul elektronik) Akuntansi Dasar Berbantuan Lectora Inspire Pada materi jurnal Penyesuaian kelas X akuntansi SMK Negeri 2 Teluk Kuantan. [Skripsi] Riau: Universitas Islam Riau.

Anwar, I. (2010). Pengembangan Bahan Ajar. Bandung: Direktori UPI.

Arsyad, A. (2002). Media Pembelajaran. Depok: Grafindo Persada.

Arsyad, A., & Rahman, A. (2015). Media Pembelajaran. Depok: Raja Grafindo Persada.

Asnawir, & Usman, B. (2002). Media Pembelajaran. Tangerang: Ciputat Press.

Bulushi, A., & Ismail, S. (2017). Developing an Online Preservice Student Teaching System Using ADDIE Aproach in a middle Easten University. Theory and Practice in Language Studies, 7(2). [Skripsi]

Cahyadi, R. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. Halaqa, 3(1), 35–43.

Copriady, J., Iswandari, S., Noer, A., & Albeta, S. (2020). Pengembangan Modul Elektronik Berbasis Moodle Pada Materi Hidrokarbon. EDUSAINS, 12(1).

Diliana, W. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Modul elektronik Dalam Internalisasi Soft Skill Pada Mata Pelajaran Akuntansi Si SMK Muhammadiyah Delanggu. [Skripsi]. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Dimyati, & Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka cipta.

Djamarah, S., & Zain, A. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Grasindo.

Elvionita, M. (2021). Pengaruh Penerapan Modul Elektronik Menggunakan Aplikasi Canva Terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Sungai Penuh. [Skripsi] Jambi: Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Fauzi, A. (2014). Manajemen Pembelajaran. Yogyakarta: Budi Utama.

Febrianti, F. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Grafis dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 667–677.

Freitas, S. (2006). Learning in Immersive worlds a Review of Game Based Learning Prepared for the JISC E-learning Programme. JISC, 3(3), 73.

Hamalik, O. (2001). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamalik, O. (2005). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamzah, B. (2008). Model Pembelajaran: Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Haritz, C. (2013). Pembuatan Buku Digital Tutorial Pembuatan buku Digital Interaktif Menggunakan SIGIL SEAMOLEC. Retrieved from https://issuu.com/haritzcn1/docs/pembuatan_buku_digital

Herawati, H., Herpratiwi, & Yusmansyah. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Orang Tua Usia 4-5 Tahun. Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan, 1(4).

Herawati, N., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan Modul Elekstronik (Modul elektronik) Interaktif Pada Mata Pelajaran Kimia kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi, 5(2), 182.

Ibrahim, R., & Syaodih, N. (2003). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Kalimatussa'diyah. (2021). Pengembangan Modul Elektronik Berbasis Digital Flipbook untuk Mempermudah Pembelajaran Jarak Jauh di SMA. Jurnal Edukatif Ilmu Pendidikan, 3(4).

Kurniawan, M. (2015). Efektivitas Penggunaan Bahan Ajar Pengayaan “Cara Asyik Mengenal Bencana” Pada Materi Pembelajaran Keadaan Iklim Indonesia Untuk Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Sambi. [Skripsi] Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Kustandi, C., & Sutjipto, B. (2011). Media Pembelajaran: Manual dan Digital. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Lestari, I. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Lampung: Akademika Permata.

Meliana, F., Herlina, S., Suripah, & Dahlia, A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Modul elektronik matematika Berbantuan Flip PDF Professional pada Materi Peluang Kelas VIII SMP. Supremum Journal of Mathematics Education, 6(1).

Munadi, Y. (2013). Media Pembelajaran (Sebuah Pendekatan Baru). Bengkulu: GP Press Group.

Munir. (2012). Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Nasution, S. (2008). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Noviani. (2020). Pengembangan Modul elektronik Berbasis HOTS Pada Materi Perusahaan Dagang kelas XII Mipa SMA Negeri 8 Pekanbaru. [Skripsi] Riau: Universitas Islam Riau.

Prastowo, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jakarta: Diva Press.

Pratiwi, A., & Musfiroh, T. (2014). Pengembangan Media Game Digital Edukatif untuk Pembelajaran Menulis Laporan Perjalanan Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Lingtera, 1(2).

Purwono, U. (2008). Bahan Sosialisasi Standar Penilaian Buku Teks Pelajaran TIK. Retrieved from http://telaga.cs.ui.ac.id/~heru/bsnp/13oktober08/BahanSosialisasiSt andarPenilaianBukuTeksPelajaranTIK.ppt

Raaihani , R. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Infografis Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Ekosistem. [Skripsi]. Bandung: Universitas Pasundan.

Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai media Pembuatan Bahan Ajar dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Abdimas Siliwangi, 4(2), 335–343.

Sadiman, A. (2003). Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Depok: Grafindo Persada.

Salsabila, U., Habiba, I., Amanah, I., Istiqomah, N., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran di Tengah Pandemi pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi, 4(2).

Sanjaya, A. (2011). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Sanjaya, W. (2001). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media.

Santyasa, I. (2009). Metode Penelitian Pengembangan dan Teori Pengembangan Modul. Bali: Universitas Pendidikan Ganesha.

Sardiman, A. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Depok: Raja Grafindo Persada.

Setiawan, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Sitepu, B. (2006). Penyusunan Buku Pelajaran. Jakarta: Verbum Publishing.

Sitorus, D., & Santoso, T. (2022). Pemanfaatan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game pada Masa Pandemi. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(2), 81–88.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Smaldino, S. (2014). Instructional Technology & Media For Learning : Teknologi Pembelajaran dan Media Untuk Belajar. Jakarta: Prenada Media.

Soetopo, H. (2005). Pendidikan dan Pembelajaran. Malang: UMM Press.

Sudaryono, Margono, G., & Rahayu, W. (2012). Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sudjana, N. (2010). Proses dan Hasil Belajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suparman, A. (2001). Desain Intruksional. Jakarta: Universitas Terbuka.

Suyanto, & Hisyam, D. (2010). Pendidikan Indonesia Memasuki Milenium III. Yogyakarta: Adicita Karya Nusa.

Triningsih, D. (2021). Penerapan Aplikasi Canva untuk meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Cendekia: Journal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(1), 128–144.

Triyanto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Wibowo, E., & Pratiwi, D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker Materi Himpunan. JDesimal: Jurnal Matematika, 1(2).

Widoyoko, E. (2013). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Winaya, I., Darmawiguna, I., & Sindu, I. (2016). Pengembangan Modul elektronik Berbasis Project Based Learning Pada Mata pelajaran Pemrograman Web kelas X di SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 13(2).

Wulandari, T., & Mudinillah, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1).

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Widiastuti, A., & Widayati, A. (2024). Development of Electronic Modules Using the Canva Application Assisted with Quizizz in Learning Achievements Basic Accounting Principles and Concepts. East Asian Journal of Multidisciplinary Research, 3(6), 2261–2270. https://doi.org/10.55927/eajmr.v3i6.9637

Issue

Section

Articles